Hjemmekontor og helse


Det er mange fordeler med hjemmekontor, men det er også noen utfordringer. Lett tilgang til kjøleskapet kan både redusere produktiviteten og helsen, det har sikkert mange merket. Her har du syv tiltak du kan gjøre for å motstå fristelsene.

7 tips for sunne vaner på hjemmekontoret

1. Ikke jobb på kjøkkenet

Hvis kjøkkenbordet også er pulten din, er det mer sannsynlig at du også åpner kjøleskapet ofte. Det beste er er å  ha hjemmekontor et godt stykke unna kjøkkenet. Det høres banalt ut, men det er en effektiv strategi


2. Planlegg når du skal spise

Spis til faste og planlagte tidspunkt, både frokost, lunsj og eventuelt mellommåltid på ettermiddagen. Sett av 30 minutter til hvert måltid og 15 minutter til mellommåltid. Hvis du hopper over eller utsetter måltid, kan metabolismen senkes og risikoen er strørre for at du overspiser neste ved neste måltid i stedet.


3. Fjern junkfood og snop helt

Hvis det er tilgjengelig, vil du sannsynligvis også spise det. For å unngå å spise unødvendig snop er det best å bare ikke kjøpe det. Det er fort gjort å trøstespise kaker og sjokolade når man er stresset eller man kjeder seg. Men vær bevisst på hvorfor du spiser.


4. Skill jobb-tid og mat-tid

Hvis du tidligere har hatt for vane å spise ved pulten på (det vanlige) kontoret, bør du ikke gjøre det nå. Løsriv deg helt fra jobben når du spiser. Nyt frokosten mens du følger soloppgangen og spis lunsjen ved kjøkkenbordet mens du kobler av med radio.


5. Sørg for å ha sunne alternativer tilgjengelig
Dette bør du gjøre på forhånd, f.eks. et par ganger i uken: Skyll og kutt opp frukt og grønnsaker i porsjonspakninger og la de stå ferdig og klare i kjøleskapet. Det samme gjelder nøtter, ost og popcorn. Unngå å spise rett fra posen uten å tenke deg om, selv om det er sunt.


6. Sørg for god ergonomi ved arbeidsplassen

Bare fordi hjemmekontoret ditt er i spisestuen, kjøkkenet eller på soverommet, betyr ikke det at du ikke kan sørge for et bra fysisk arbeidsmiljø. Uansett hvor hjemmekontoret ditt ligger, kan det å ha en komfortabel, ergonomisk stol gjøre underverker for rygg og muskler. Pass på at stolen støtter korsryggen og lar deg sitte rett med føttene flatt på gulvet og albuene bøyd i en 90-graders vinkel. I tillegg anbefaler vi en god sittepute fra Tempur hvis du sitter mye.


7. Opp og gå

Ikke sitt stille for lenge av gangen. Reis deg opp og gå en liten runde i ca. 15 minutter. Har du hund, har du en ekstra grunn :-). Små pauser er viktig for både kropp og sjel. Dette er lett å glemme når man er stresset. Prøv derfor å sette på en alarm for å minne deg på det.

 

Tempur sittepute  Tempur kilepute  Pukka Fresh Start

Renée Voltaire Bokhvetekjeks




 Omslagsbilder: Standsome Worklifestyle og Yasmina H på Unsplash

Meny

Innstillinger

Du må logge inn først

Logg inn