Trykk for flere produkter.
Ingen produkter ble funnet.

Fakta om bokhvete

Hva er bokhvete?


Bokhvete er egentlig ikke en kornsort, men et slags frø eller nøtt. Frøene kan males til mel og brukes i matlagingen akkurat som korn. Bokhvete inneholder faktisk ikke hvete og er glutenfri. Derfor er det trygt for de med cøliaki eller glutenintoleranse.


Hvor kommer bokhvete fra?

Dyrking av bokhvete dateres tilbake til 8000 f.Kr. og er fortsatt en viktig råvare i østeuropeisk mat i dag. Den har opplevd økt popularitet de siste årene over hele verden på grunn av økt fokus på glutenfritt kosthold. Bokhvete er deilig og næringsrik mat og kan være en del av et sunt kosthold både for de som bruker gluten og de som ikke gjør det.


Fordelene med bokhvete

Bokhvete er rikt på proteiner av høy kvalitet og sunne mineraler. Den er også rik på fiber, og gir 2 g per dl kokt bokhvete per porsjon. Høyfibermat kan bidra til bedre fordøyelse, stabilisere blodsukkeret, og kan være gunstig for hjertet ved å redusere kolesterolnivået. Les mer om hvorfor fiber er viktig her. Bokhvetens høye fiberinnhold gjør det til et overlegent karbohydratvalg for de med diabetes og / eller de som prøver å gå ned i vekt, da det ikke gir store svingninger i blodsukkeret og samtid gir en god metthetsfølelse.

Bokhvete inneholder typisk 2 g protein pr dl. tilberedt, noe som er litt høyere enn de fleste vanlige kornsorter. Du finner også magnesium, fosfor, kobber, mangan og jern i bokhvete og disse mineralene bidrar alle positivt til god almennhelse når de spises i tilstrekkelige mengder. Mineralene du finner i bokhvete opptas sannsynligvis bedre av kroppen enn hva tilfellet er for de fleste andre råvarer på grunn av det lave fytinsyreinnholdet i bokhvete. Fytinsyre kan nemlig hemme opptaket av mineraler.


Hva kan bokhvete brukes til?

Bokhvete «oppfører» seg ganske likt vanlig korn og kan bruke i en lang rekke matretter.

Hel bokhvete brukes som grøt og ris, finmalt bokhvete-mel kan du lage glutenfritt brød og andre bakervarer med.

Frøskallene males ofte til mel for å lage pannekaker, vafler, pasta og nudler.

Mange liker bokhvete som fullkornsgryn også. Fullkornsgryn av bokvhete er en fin erstatning for havregryn. Du kan også toppe kokte bokhvete gryn med frukt for et søtt alternativ eller kok gryn i vegetabilsk eller kyllingbuljong i stedet for vann så har du en smaksrik kornsalat.

Bokhvete har en nøtteaktig smak, så hele bokhvetegryn er også deilig når de spises som nøtter. Rist dem i en stekepanne over middels varme eller bak dem i ovnen til de blir mørke og velduftende. Bruk disse sprø grynene til å drysse på salater, supper, stuinger og varm frokostblandinger.

Interessert i å prøve ut bokhvete. Sjekke disse alternativene:

Meny

Innstillinger

Trykk for flere produkter.
Ingen produkter ble funnet.

Du må logge inn først

Logg inn